L.F.A.T.D. & ME

Love IS indeed

Feeling IS expression

Act IS responsibility

Think IS conscious

Dreams IS hopes

Love, Feeling, Act, Think and Dreams is something that DON'T HAVE barrier …either we create the barrier or we walk over it.


 

"Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

EXAM & PULAU KETAM

14 april ujian untuk blok Obstetrics and Gynecology berakhir dan hari itu juga MS balik Malaysia dengan mendadak g airpot beli tiket dan kena transit di Jakarta. Bila tiba di Jakarta ada 1 jam lg flight terakhir Jakarta ke KLCC dan sampai di Malaysia pukul 12 tengah malam lebih. Bila secara drastis memang agak kelam kabut dan serabut tapi yg penting sampai ke destinasi yakni MALAYSIA.

Esoknya pergi memancing ikan di Pulau Ketam bersama parents MS dan 2 org mak cik dan pak cik sebelah rumah. Mula-mula ke jeti pulau Ketam dan naik bot ke kelong ikan dan bila sampai MS rasa bosan definitely sangat bosan. No tv no internet and nothing to do except fishing. My dad bagi satu pancing utk MS dan ms baring di buaian sambil di tegur angin sepoi-sepoi menunggu ikan makan umpan pancing MS.

MS tunggu pancing tu "touch" (dalam istilah fishing : ikan cuba/tengah/makan umpan) dan berlalulah 30 minit x de pun Nampak bayang-bayang pancing MS di "touch".

1 jam pun berlewat

2 jam kemudian pancing masih x touch

3 jam MS rasa nak baling je pancing tu dlm laut

4 jam kemudian MS tarik tali pancing dan umpan dah habis.

Mana pergi umpan kat pancing MS? Rupa-rupanya air tengah pasang jadi umpan di bawa arus air laut. Hari pown dh senja dan MS suka fenomena waktu itu tenang dan sunyi hingga merasa sangat nyaman dan jauh dari masalah. MS sedar bahawa kita berhibur memang tak perlu untuk mahal atau ramai orang tapi cukup bila kita merasa diri kita tenang dan bahagia.




Senja berlabuh pergi...betul memang pergi dan digantikan malam dan waktunya untuk memancing kembali.

Pukul 8 malam shoot pancing jauh-jauh bajet dapat ikan besar

Pukul 9 malam my mom sruh makan nasib baik my mom tapau makan seblm dtg ke kelong (my mom tahu MS memang cerewet klu bab makan)

Pukul 10 malam ada rasa "touch" beberapa kali di pancing MS dan bila di sentap umpan pown habis kena makan.

Pukul 11 malam mata dah mula berat nak tidur dan cuba bertahan

Pukul 12 malam "hooreeeey dapat ikan" rasa tidur hilang ter excited dapat ikan lak hahaha

Pukul 1 pagi my mom suruh pergi tidur dan tanpa kipas atau AC MS tidur dengan sejuknya angin malam

Bangun pagi MS start balik memancing (kena penangan dapat ikan semalam) dan pasang umpan. At last, MS dapat ikan pari 2 ekor dan durinya sgt tajam dan 1 ekor ikan apa entah utk pagi tu.MS sangat happy dapat bersama my parents and enjoy the moment with thousand of thanks my dad paid my flight ticket and my mom call me ask for holiday till I decide to go home.

KESIMPULAN MS adalah klu tak dapat ikan besar dapat ikan kecil pun jadi dan klu tak dapat ikan kecil dapat tengok umpan dimakan pun dah kira baiklah tu dari x dapat apa-apa.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Right Advice & Im Relieved

Happy 4th Anniversary guys on 9 April 2010. Since I m been here and I write a new diary wish it clean and full of colors. Anyway , Happy 4th Anniversary guys.

"U kena tegas" yg keluar dari one of my friends… Kadang-kadang MS pown x tahu apa perlu terlalu tegas untuk membuat sesuatu terutamanya bila kita di posisi sebagai seorang leader. Entah lah MS hanya mahukan yg terbaik dari apa yang berlaku sekarang dan cuba memperbaiki apa yang salah.

Thank you to jas ,lan,efan,mic,sharm,nantha and sangary yg akan advice dgn cara yg MS senang. YA SENANG mendengar dan memikirkan nasihat mereka tanpa ada rasa MARAH,SAKIT HATI ATAU GERAM hehe… melihat MS with the good tones and said.. senang tp ramai kowt yg susah nk buat mungkin lebih memilih "menyiram minyak ke dalam api yang panas."

MS bermaksud bahawa kalau kita nak menasihati seseorang cubalah bersikap tenang dan jangan menyindir mungkin ini membuat orang itu tak suka dengan cara KAPOCHI… nak advice walaupun menggunakan medium yang betul tapi CARA yang salah. Anyway, credits to my new friends si FWS yg x jemu2 reply my sms n chat.


 

Bila menyukai seseorang cuba katakan dengan maksud tersirat dan rasa macam nak terbang bila ada signal ISYARAT :D

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Lewat Semesta


Randy Pangalila – Lewat Semesta


satu kata bertulis cinta

telah merasuki ku

tak berwujud tak tersentuh

hanya ku rasa


dan jika wujud yang menjelma

pada sebentuk hati

bukankah itu amanah

dari yang kuasa


menjaganya, menjaganya


reff:

wahai insan yang di sana

mungkin saja ini kau dengar

melewati semesta ini

aku sampaikan


begitu ingin berbagi batin

mendengarkan hasrat di jiwa

oh tuhan pertemukan aku

sebelum hatinya beku


Jika nafasku belum terhenti izinkan aku terus memilikinya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

I m glad

Maaf kerana sudah lama tidak UPDATE BLOG kerana minat MS untuk menulis di blog sejujurnya sudah berkurang. TAPI diharapkan selepas posting nie MS akan ada semangat untuk menulis di blog ~: Karangan Sang Pemimpi:~. MS menamakan blog ms sebgai karangan sang pemimpi kerana manusia tidak lari dari mimpi namun kekal realistik pada realiti . Pada hal semua insan selalu mengharapkan mimpi sentiasa menjadi kenyataan. Macam dalam filem "ADNAN SEMPIT" selalu mengharap dan kesusahan hidup bukan halangan untuk memilki apa yg diinginkan. Filem "ADNAN SEMPIT" memang cerita 'mat rempit' yg ke hulu ke hilir bawa motor merempit(weyh mat rempit pun manusia …ada hati dan perasaan). Pernah ke kita bangun pagi dan minta sesuatu yang buruk berlaku pada diri kita ?


"Tuhan tidak pernah menguji di luar kemampuan batas ciptaan-Nya kerana tuhan lebih tahu akan ciptaan-nya kerana Dia Sang Pencipta"




Ya, kita mengeluh bila dugaan dan cabaran datang… MS juga begitu dan "I m always think world is create for life and this how life goes on". Memang mudah menulis dan bercakap tapi bila bersoal jawab tentang hidup semua insan ada cerita yang berbeza dan beragam lentok jalan ceritanya. MS juga punya cerita kalau nak bercerita 3 hari 2 malam tak habis MS menulis dan yang pasti anda juga punya cerita. Cuma 1 perkara yang MS ingin kongsikan "segala pengalaman dalam hidup sentiasa lah jadikan pengajaran dan cuba untuk tidak melakukannya lagi" dan 1 kesilapan MS yang akan sentiasa MS ulangi adalah sentiasa memaafkan orang. Jika jalan cerita dalam hidup MS sebaik yang MS inginkan mungkin jalan cerita ini boleh berubah.


 

"Nobody know it but me"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

No Boundaries

Life is not monotone like "simply breathe simply exhale" as you think. There is always a limit for us to retain something. The thing that people didn't know why we do this? Why he should do that? Why he wants to do that? We keep judging either didn't ask for that. Here my judgement:

*Masa berlalu, dan MS melihat mahasiswa/i Malaysia juga turut berubah.Mula berani melaungkan suara atau mula gah di jalan raya atau lebih berani sanggup mengabaikan pelajaran demi persatuan yang belum ada titik tolaknya untuk masa depan mereka.

*MS memuji sikap mahasiswa/I yang mula prihatin terhadap masa depan Negara TAPI jangan sampai lupa amanat dan tanggungjawab yg dipikul. BOLEH MENYUARAKAN SUARA walaupun ada yg beranggapan bahawa demokrasi sudah tidak relevan lagi tapi bila keputusan mulai teruk dan nilai jatuh merudum mula menyalahkan beberapa pihak.

*Ini tak betul la… itu tak betul la…abis tu sapa yg betul dan sapa yang salah??? Kalau tak datang kelas,masa ujian disoal lecturer yg dalam konteks mahukan kesempurnaan atau sistem pendidikan yang tidak mantap dan sbgnya dijadikan alasan mungkin semuanya salah. KALAU DSINI KO JE YANG BETUL…. Segala kemahuan kita adalah HALAL asalkan kita yang BETUL…kalau pilihan anda selalu baik silakan untuk memilih yang terbaik tetapi bila pihanan terbaik tidak tercapai SYUKURLAH dengan pilihan yang ada . "STOP COMPLAINING"

*Jika ijazah pown blm dlm genggaman dan masa depan belum lagi terjamin sila kekalkan diri anda sebagai MAHASISWA/I. Parents siang mlm kerah tenaga nak cari duit nk bg mengaji dan makan jadi fikirkan mereka bukan orang lain. "So don't cross the limit".

*Bagi MS, anda manusia yang boleh berfikir dan mampu berfikir yang mana baik dan yang mana buruk untuk dibenci,dicaci maki,dihina sampai mati, dihentam sampai ke lubang cacing dan dihukum mati mandatori kerana andalah HAKIM.

*MS bukan pemegang biasiswa atau pinjaman kerajaan dan MS sama sekali bukan anak Dato', Tan Sri atau AOK ( Anak Orang Kaya) TAPI apa yg MS tahu pelajaran memang WAJIB diutamakan walaupun MS x de la PINTAR sampai dapat 10 A1 SPM ATAU 3.9 CGPE di matriks dsbgnya TAPI MS berusaha untuk ke MENARA GADING dan sampai saat ini hanya mahu menggenggam segulung IJAZAH.Thank you to my parents because always support MS dan MS sangat menghargai apa yg sedang berlaku sekarang.

"PELAJARAN lebih penting dari POLITIK JALANAN dan GOSIP MURAHAN" jika ingin orang menghargai anda jangan mengecewakan orang lain dan apabila anda disalahkan munasabah diri kerana anda bukan selalu BETUL. Boleh menyuarakan apa yang anda inginkan dan tapi sila bersikap adil dan saksama seperti mana anda mahu diri anda dihakimi dengan sebaik-baiknya… kalau anda faham dengan jelas apa yang saya tulis di blog ini MINTA TOLONG x perlu nak make a statement berlawanan di BLOG,FB ATAU LAIN-LAINNYA sebab u will ruined my trustworthy and don't keep it up because I'll be a dissembler to u. Seperti mana lirik lagu NO BOUNDARIES BY KRISS ALLEN sila renungkan dan hayatinya.Check it up ok.


Lyrics | Kris Allen lyrics - No Boundaries lyrics


 

"There is no boundaries because u didn't see the pain"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Dialogue or Monologue

FAKTA atau SEJARAH bukan lah suatu perkara yg boleh kita putar belitkan. Sebab itu bagi sesetengah orang menghalalkan apa yang haram dan mengharamkan apa yang halal hanya untuk kepentingan diri sendiri tanpa berfikir banyak faktor. Sejenak ms berfikir mungkin untuk mencari sesuatu perlukan teman supaya tenaga kerja yg dihasilkan lebih baik untuk menemui sesuatu.Kewajaran disini adakah usaha untuk mencari sesuatu cukup tanpa berusaha hanya memainkan emosi dan fikiran semata-mata tanpa gerakan dan perbuatan yg mengikutinya.

"Ibarat mencari PERMATA di dalam gua jika tidak digali tidak mungkin akan jumpa. Jika digali dan sang penggali mengerjakannya seorang diri akan mengambil masa yang lama. Menggali beramai-ramai adalah lebih baik tapi hasilnya mesti dibagi sama rata. Maka ajak beberapa orang untuk menggali tapi yang menggali tak semua ada cangkul ada yang bawa kain. Jadi yang bawa cangkul terus menggali dan yang bawa kain membawa tanah atau PERMATA keluar dari gua jika dijumpai Apabila sudah berjumpa PERMATA semakin banyak digali agar makin banyak PERMATA diperolehi .TAPI jika semakin dalam digali semakin mengundang bahaya nyawa penggali takut berlaku tanah runtuh nanti. Maka minta lah nasihat pd PAKAR GEOLOGIS jangan terus hanyut dengan ketamakan mencari PERMATA."

Ayat di atas perlukan rasionalisme dan pemikiran logik supaya dapat dianalisis dengan baik kerana setiap ayat mempunyai maksud yang tersendiri. Jika difikir secara negative maka negative jadinya jika difikir secara positif maka positif jadinya. MS tidak berniat menghalang atau membantutkan sesuatu tapi ada kewajaran MS memberi cadangan dan perlu dtimbangkan oleh pihak tertentu kerana bagi MS ia tetap akan berjalan tapi jalan kerjanya harus berubah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS